28.11.2022
Elvis | Rokkaa kuin... no, Elvis
Elvis-elokuva kertoo rokin kuningas Elviksen tarinan alkaen lapsuudesta ja päättyen tähden viimeisiin hetkiin. Elokuvassa tutustutaan lavaelämään, takahuoneisiin, perhesuhteisiin sekä Elviksen kamppailuun oman itsensä ja haaveidensa kanssa. Uran varrelta on valittu niin tähtihetkiä kuin vaikeuksiakin. Kokonaisuus maalaa kuvan tavallisten ongelmien kanssa kamppailevasta ihmisestä, jolla on mieletön karisma ja halu tuoda iloa muille omalla esiintymisellään. Ja toisaalta samaan aikaan saada vastakaikua ja ihailua osakseen.
Pidän muutamista Elviksen biiseistä, mutta en ole hänen koko tuotantoonsa syventynyt missään vaiheessa ihmeemmin. Sitä ei kuitenkaan käy kenenkään kieltäminen, etteikö Elviksellä olisi huikea karisma, ainutlaatuinen ääni ja kyky tuoda tavallisiin nuotteihin ja sanoihin jotain ainutlaatuista omalla tulkinnallaan. Tiedän myös Elviksen elämänvaiheet noin suurin piirtein, mutta elokuva kyllä valotti kokonaiskuvaa todella hyvin ja näkökulmastani teki oikeutta artistille. Siinä ei mässäilty vaikeuksilla liikaa, eikä toisaalta maalattu kuvaa mistään yliluonnollisen ainutlaatuisesta glamourelämästäkään. Muutamia faktoja tarkistin elokuvan katsomisen jälkeen, joten näkisin, että taiteelliset vapauden ja todellisuus ovat löytäneet hienon balanssin käsikirjoittajien pöydällä.
Elokuva kertoo Elviksen tarinan, jossa musiikkimaailman raadollisuus näyttelee isoa osaa
Elokuvassa nostettiin erittäin hyvin esille se, miten musiikkimaailma ja -bisnes on ollut (ja on yhä) raadollista. Ja vaikka tämän tiedänkin, niin silti joka kerta suututtaa se, miten ahneita, ilkeitä ja omaa etuaan tavoittelevia ihmisiä pyörii lahjakkaiden artistien ympärillä vain odottamassa sopivaa hetkeä iskeä ja vetää välistä. Luovaa työtä tekevä ei välttämättä ymmärrä eikä jaksa olla kiinnostunut taloudellisista tai muista käytännön asioista, ja on ihan ymmärrettävää hakea apuvoimia ulkopuolelta. Luonnon laki nyt sitten vain on se, että joukossa on näitä everstejä ja Jamie Spearseja, jotka ehkä jotain asioita näennäisesti hoitavat, mutta oma napa on tärkein ja artisti on vain lypsylehmä.
Tässäkin tapauksessa Tom Parker, joka hoiti Elviksen managerointia uran alusta asti, oli niin raivostuttava hahmo, että pahaa teki. Tom Hanks hoiti kyllä roolinsa hyvin, kuten aina. Hanks loi Parkerista täydellisen manipuloijan, joka marttyyrimaisella käytöksellään onnistui kääntämään tilanteet aina omaksi edukseen ja syyllistettyä Elvistä, kun tämä yritti irrottautua Everstistä. Siinä mielessä toki nerokkaan hävytön hahmo, joka ei Hanksin esityksen perusteella vaikuttanut varsinaisesti olevan laatikon terävin veitsi, mutta kun kyse tuli rahantekemisestä niin keinoja ja luovuutta kyllä alkoi löytyä. Ja jonkintasoista älyäkin. Oikeastaan pidin mielenkiintoisena ratkaisuna sitä, että elokuva kerrotaan Everstin näkökulmasta, sillä se omalta osaltaan vahvistaa sitä, että hänen mielestään Elvis oli hänen luomuksensa ja tarinansa hahmo. Koska Eversti on äänessä alussa ja lopussa (ja välillä kesken elokuvaakin), katsoja jää sopivalla tavalla hieman etäälle Elviksestä, aivan kuin Eversti kontrolloisi tätäkin katselukokemusta. Samaan aikaan katsoja saa kokea, että Elviksellä ei ollut paljoakaan sanavaltaa omalla urallaan. Että tämä oli vain yksi pelinappula, joka jopa omassa elokuvassaan jää Tom Parkerin ohjaamaksi.
Väistämättä tulin ajatelleeksi, että tässä mielessä ihmiskunta tuskin tulee ikinä muuttumaan. Vaikka haluaisikin, että tämmöiset iilimadot ja törkeät luovan ihmisen hyväksikäytöt ovat menneisyyttä, niin ei. Viimeisimpänä esimerkkinä Britney Spears, jolta isä niin ikään riisti päätäntävallan ja kiristi tekemään aina vain enemmän rahaa hänelle käyttämällä kiristyskeinona Britneyn lapsia ja ties mitä muuta. Tuommoiset lahjattomat ja suoraan sanottuna ilkeät ihmiset saavat kyllä veren kiehumaan, ja jos (kun) Britneyn elämästä joskus tehdään elokuva, niin tarinan pahikset on jo käsikirjoitettu, eikä niitä tarvitse kummemmin värikynällä tehostaa.
Raha on kummallinen motivaattori, kun sen kiilto silmissä tietyntyyppiset ihmiset ovat todella valmiita tekemään aivan mitä vain. Välittämättä edes siitä, vaikka se maksaisi toisen ihmisen hengen. Näinhän Michael Jacksonkin lauloi: “Money, kill for it, die for it, lie for it.” Elviskin olisi pitänyt päästää lepäämään ja pitämään taukoa, mutta silloin olisi jäänyt siltä ajalta lipputulot saamatta, joten parempi sitten tappaa se artisti työnteolla nopeasti kuin antaa välillä lomailla, jolloin ura olisi voinut jatkua pidempään. Onneksi karma monesti hoitaa osuutensa ja tässäkin tapauksessa paha Eversti sai palkkansa, vaikka elikin Elvistä pidempään.
Onnistunut roolitus, jossa tähtenä loistaa Austin Butler
Mielestäni näyttelijät oli kokonaisuudessaan valittu hyvin, ja Elvistä esittänyt Austin Butler oli ilmiömäinen. Hän oli ottanut täydellisesti haltuun Elviksen liikkeet, puhetavan ja olemuksen. Välillä piti hieraista silmiään, että onko tämä nyt Elvis vai Austin. Austinissa on myös karismaa, joten niin vaikea rooli kuin hänelle osuikin esitettäväksi, hän onnistui siinä hienosti. Oli myös kiinnostava seurata, miten hän elokuvan alussa nuorempana Elviksenä puhui eri tavalla kuin loppupuolella vanhempana Elvksenä, joka oli jo pumpattu täyteen lääkkeitä ja käyttänyt liikaa alkoholia.
Austinin roolityötä oli miellyttävää seurata ja väistämättä tuli mieleen Bohemian Rhapsody -elokuvassa Freddie Mercurya näytellyt Rami Malek. Siinä toinen nuori näyttelijä, joka oli kuin ilmetty Freddie. Näistä molemmista tullaan varmasti kuulemaan vielä pitkään.
Koska en tosiaan ole Elvis-fani, ei minulla ollut ihmeempiä odotuksia elokuvan suhteen. Joten oli mukavaa, että se yllätti positiivisesti ja nimenomaan näyttelijävalintojen ja juonen sujuvuuden ansiosta. Pidin myös kameratyöstä, varsinkin niissä kohtauksissa, kun Elvis oli joko väsynyt, humalassa tai huumeissa. Samoin vuodesta toiseen jatkuvaa keikkakierrettä oli hyvin korostettu nopeilla leikkauksilla.
Elokuvan myötä olen kuunnellut Elviksen biisejä, ja nyt ne tuntuvat avautuvan jotenkin eri tavalla, kun pääsoin elokuvan avulla tutustumaan laulajaan paremmin. Vähän samalla tavalla kuin biisit avautuvat keikkojen jälkeen uudella tavalla, niin niin kävi nytkin. Katsoin myös Youtubesta Elviksen viimeisen esiintymisen. Mies hoipertelee lavalla ja sammaltaa puhuessaan, joten alkuun vaikutti, ettei hän selviä ensimmäisistäkään nuoteista. Mutta kun musiikki alkoi soimaan ja Elvis aloitti laulamaan, oli kuin miestä olisi vaihdettu matkalla. Ääni soi kauniisti, voimakkaasti ja artisti syttyi eloon. Ero oli huikea ja jopa epätodellinen. Elvis todella oli ja on King of Rock, eikä ketään toista vastaavaa tule. Elviksen vaikutus musiikkiin, ihmisiin ja populaarikulttuuriin on mittaamaton, ja vastaavia artisteja syntyy hyvin harvoin. Kenties kerran vuosisadassa.
Tietenkin olisi mukavaa, että kenelläkään ei olisi vastoinkäymisiä, mutta väitän kyllä, että juuri vaikeudet ovat yksi merkittävä syy sille, miksi Elvis sai biiseihinsä niin mielettömän syvyyden ja aitouden. Jokaisessa nuotissa tuntuu olevan tunne läsnä, jokaisesta tarinasta on rakennettu ainutlaatuinen elämys kuulijalle. Sellainen elämys, johon ei ihan jokainen laulaja mielestäni kykene.
Hieno elokuva, jota suosittelen, vaikka et suuri Elvis-diggari olisikaan. Kokonaisuus toimii kaikinpuolin viihdyttävänä ja koskettavana tarinana, ja musiikki vie mukanaan.
Elokuva: Elvis
Näyttelijöinä: Austin Butler, Tom Hanks, Olivia DeJonge, Helen Thomson, Richard Roxburgh, Kelvin Harrison Jr.
Käsikirjoitus: Baz Luhrmann, Sam Bromell, Graig Pearce
Ohjaus: Baz Luhrmann
Vuosi: 2022