5.11.2020

BEHM: Draaman kaari viehättää | Vahva debyyttialbumi yllätti

behm draaman kaari viehattaa

BEHM julkaisi syyskuussa 2020 Draaman kaari viehättää -debyyttialbumin, joka meni Suomen virallisen listan ykköseksi saman tien, ja albumilta julkaistut sinkut nostivat BEHMin nimen monien huulille.

Olen viime aikoina kuunnellut enemmän Spotifyta kuin radiota, joten vain muutamat BEHMin biisit olivat entuudestaan jossain määrin tuttuja. Olen (häpeäkseni tunnustan) ollut vähän ulkona hänen upeudestaan, mutta kun albumista on puhuttu joka puolella, halusin selvittää, mistä kohistaan.

Lähdin tutustumaan Draaman kaari viehättää -albumiin hieman epäröiden, koska minun on ollut hieman hankala löytää listojen kärjissä pyörivien kotimaisten naisartistien tuotannoista omaan korvaan sopivia biisejä. Jenni Vartiainen, Vesala ja Erin ovat pyörineet mukana jo pitkään, joten en heitä siinä mielessä laske uusiksi artisteiksi.

Ennakkoepäilyni osoittautuivat tarpeettomiksi ja sain yllättyä monta kertaa BEHMin albumia kuunnellessani, koska useampia wau-hetkiä tuli koettua äänenkäytön(kin) kohdalla. Mitä enemmän biisejä kuuntelin, sitä enemmän ihastuin BEHMin persoonalliseen ääneen ja upeasti rakennettuihin biiseihin, joissa kaikissa on jokin tarina ja koskettavia tunteita.

Jo Päästä varpaisiin -avausraita sai herkistymään samaistuttavan tekstin ja herkän tulkinnan vuoksi. Biisi jää mieleen, sen haluaa kuulla uudestaan ja se saa odottamaan, mitä muuta albumilla on tarjota.

Minä ja maailma jatkoi yllättämistäni tarttuvuudellaan ja olemalla yksinkertaisesti todella hyvä biisi. Sen rytmi vie heti mukaansa ja pirulliset taustanaurut korostavat kertojan epävarmuuden tuntemuksia. “Tällaisina aamuina, kun pää ei pysy mukana, mua pelottaa, kumpi ensin sekoaa, minä vai maailma” on ehdottomasti lempikohtani biisin sanoituksesta, niin hyvin se ilmentää vallitsevaa nykytilaa, ja kukapa ei olisi välillä miettinyt, että nytkö olen sekoamassa vai johtuuko se muista/maailmasta.

Aina uuden biisin soidessa tuntui, että tässä on albumin koukuttavin ja tekstiltään vahvin paketti, joten varsinaista suosikkia on hankala valita. Positiivinen ongelma ehdottomasti. Unia, Apokalyptinen häpeä ja Riipun nousevat hieman muita biisejä korkeammalle, sillä niistä tulee enemmän riippuvaiseksi kuin muista. (Ainakin tällä hetkellä, ensi viikolla sanoisin varmasti eri biisit.)

Kokonaisuudessa ainut vähemmän mielenkiintoinen biisi on Frida, jota en oikein jaksa kuunnella. Se jää kahden vahvemman biisin väliin, ja tuntuu pieneltä notkahdukselta. Muutoin biisit pitävät kuulijan otteessaan tarjoamalla persoonallista ja selkeää musiikkia, joka kuulostaa sekä raikkaalta että ajattomalta.

Kokonaisuus on lempeästi soljuvaa poppia, joka on tummeneviin iltoihin ja viileisiin öihin sulautuva taiteellinen matka. Biletys- ja höttöbiiseille on paikkansa, mutta niiden lomaan on virkistävää saada lauluja, joissa on sanomaa ja jotka koskettavat syvälle. Puhumattakaan laulajasta, joka tulkitsee monipuolisesti ja luo ympärilleen tunnelmoivan aamuyön maailman, jossa on yksinäisyyttä, epävarmuutta, odotusta ja rakkautta.

Draaman kaari viehättää -albumin perusteella BEHM on tehnyt vaikutuksen ja saa uskomaan (ja toivomaan), että hänellä on varmasti pitkä ura edessään.  

 

Artisti: BEHM
Albumi: Draaman kaari viehättää
Biisejä albumilla: 10
Julkaisuajankohta: 9/2020
Koukuttavin biisi: Minä vai maailma
Heikoin hetki: Frida

Kommentoi